Железничка Ложионица и Колница

1858
Ложионица седамдесетих година
Ложионица седамдесетих година

Овај занатски индустриски погон Ужице је добило 1927. године. Налазила се од железничке станице у Беглуку уз пругу, до Међаја. Када је 1912. године пуштена пруга Сталаћ – Ужице, одржавање пруге и машина је радила покретна радионица, која је имала своју матичну станицу. После 1925. године, када је пуштена пруга Ужице – Сарајево, отворена је Ложионица и Колница која је имала 60 радника. Ту су учили занат ученици металске-браварске струке. Слична радионица је већ постојала у Ткачници. У железничкој радионици први пут је прорадио струг на електрични погон, саграђен је и први високонапонски вод, од прве хидроцентрале дужине 2 километра.

Испред Ложионице окретница
Испред Ложионице окретница

Иако је у Другом светском рату радионица потпуно разрушена, радници су успели да оспособе железничку станицу и ложионицу, да поправе 7 локомотива за потребе ужичког железничког чвора. У јулу 1945, заједно са секцијом за грађење и Дванестом секцијом, колектив Ложионице радио је на обнављању железничке мреже и изградњи мостова као и порушених тунела од Шаргана до Вишеграда. У марту 1945, једну од ремонтованих локомотива, малу “Вера”, пренели су путем 27 км, на неколико запрежних кола, из Ужица у Биоску и ту поново наставили пругу. Локомотива је превозила грађу за мостове и прагове за пругу, храну за војску. Обновили су и железнички мост код зграде Црвеног крста, који је немачки окупатор преломио у Ђетињу.

Колница између Касапчића и Александровог моста
Колница између Касапчића и Александровог моста

Крајем 1945, обновљени су главни објекти на ужичкој прузи и успостављен је редован саобраћај. Квалитетан рад у Ложионици и Колници омогућио је да локомотиве, уместо два три пута, долазе једном месечно. Монтирано је постројење за флндизацију мазута и обогаћивање угља, изграђена је конструкција за скидање димњака, убрзан процес рада и смањењен број радника. Ложионица је са 9 локомотива, уместо планираних 12, подмирила захтевне трасе. Радници су за рекорних два сата успевали да очисте локомотиве и обаве потребан преглед. У другим ложионицама за исти посао је било потребно 6 сати. Крајем 1949. године, ужичкој Ложионици је дато име члана КП Милоша Марковића.

Преломљен железнички мост код зграде Црвеног крста
Преломљен железнички мост код зграде Црвеног крста

Ложионица са Колницом радила је до укидања пруге уског колосека 1974. године. Од објеката бивше ложионице и колнице сачуван је само водоторањ, који се налази у склопу Ватрогасног дома.