Ужичани тј. Златиборци су Ере

5015

Током 17, 18. и 19. века, ужички крај су населиле породице из Херцеговине, Црне Горе и других динарских области. Већина данашњих Ужичана потиче од тих досељеника, Ера. Ово становништво је изградило један специфичан дух – ерски дух који се одликовао оштроумношћу, досетљивошћу и посебном врстом хумора. У бројним анегдотама, иако обичан златиборски сељак, Ера успева да надмудри знатно образованије од себе – попове, турске аге, српске кнезове, државне чиновнике. Оно што је некада било, данас се приповеда, живи и надограђује у духу Ужичана. Тако данас имамо три примера оштроумног и шеретског ерског духа, један из турског времена, други стари и трећи модерни. Ево и три примера ерског хумора од времена Турака, старога и новог:

Док су били Турци у Ужицу, један од њих навадио се у село код једног Златиборца, па мало, мало ето га у госте. Када је овај дојадио Ери и већ га није могао сносити, за невољу га побратими. Турчин радо прихвати побратинство и дође Ери на част. Седели су за трпезом, ручали и пили до миле воље. Ера се добро загрејао. Посматрајући Турчина и његов дебео црвени врат, Ери дође ћеф да му опали један добар шамар, само незнађеше како би то учинио, а да се овај не наљути и не заметне кавгу. У тренутку када се побратим беше мало нагао над ћасом са чорбом, Ера распали колико год може Турчина по врату, те овај заби нос у чорбу. Турчин се трже у чуду, мислећи да је такав обичај при побратинству, па упита:
– Адет (обичај) ли је, побратиме да ме удариш?
– Адет, побратиме, адет! – одговори Ера.
– Е, кад је адет бива нек прође, ама да се ружан адет не понавља…

Продавао Ера луч на пијаци, а неки купац, да би се уверио како луч гори, запали једну зубљу, али се она одмах угаси.
– Шта је ово буразеру? Овај луч неће да гори!
– А где си ти виђо, брате, да луч гори дању? – одсече увређено Ера и продаде чамовину уместо луча.

Наишла повећа група туриста аутомобилима кроз једно златиборско село. Допала им се ливада крај пута у којој је био и извор свеже хладне планинске воде, па решили ту да ручају. Упиташе власника:
– Домаћине можемо ли у ливади јести?
– Можете, можете, само оставите мало и за Шаруљу.

Ерски хумор у свим периодима најчешће је био сатирична жаока упућена властима, тој вечној теми свих хумориста. Ускоковић је записао да су Ужичани Ере, на страни били озлоглашени – називали су их “ужичким чивијама”, “сортом шеретском”, па и “рђом ужичком“. А једна личност из Ускоковићеве приповетке, дошљак, службеник у Ужицу каже: “Цео ми је свет говорио ти, и нигде да нађем човека коме бих се могао поверити да ме после не исмеје”. “Разговара се само о политици. Чим ко отвори уста, знао сам већ шта ће казати. Нападао се или уздизао Гарашанин, Ристић или Пашић. О нима су говорили као да су са њима козе пасли. Који су у опозицији дизали су гуњ и опанак у небо; и једни и други и на власти и у опозицији, сматрали су народ горим од стоке”.

И дан данас је слична ситуација у затиборском крају кад се говори о политичкој елити, увреда преовлађује, ништа се није променио ниво, и данас као да смо са њима “козе чували”. Традиција се наставља, а зар нису и двојица од најбољих српских афористичара и хумориста из Ужица – генијални Раде Јовановић и његов наследник, Слободан Симић?

Ера млекаџија (фото Влајко Ковачевић)
Ера млекаџија (фото Влајко Ковачевић)

Уметничка фотографија мога оца “Ера млекаџија” коју је снимио 1962. године на Златибору. Добила је доста награда на изложбама уметничке фотографије.