Дилижансе, фијакери, поштанска кола

Дилижанса (фото ПТТ музеј Београд)
Дилижанса (фото ПТТ музеј Београд)

Док није стигао воз Сталаћ – Чачак – Ужице, прво је саобраћала дилижанса која је ишла из Крагујевца, а заустављала се пред Дринчићевом кафаном, на Житном пијацу према Главној улици. Путем од Сарића Осоје низ Царину, поред гимназије, тандркала су кола са арњевима, праћена једним пандуром и кочијашем (званом сурџија), који је тада дувајући у криву месингану трубу, давао знак да стиже пошта из Пожеге, Чачка, Крагујевца, Ваљева до Београда…

Почетком двадесетог века, Ужице је било повезано нешто удобнијим фијакером и то релацијом: Царина – Сарића осоје – Трешњица – Пожега – Бубарево брдо – Вучковица – Крагујевац до Младеновца, а даље возом до Београда. За Ваљево се путовало преко Пониковице, Пјевћеве Механе изнад Добродола, Карана, Трнаве, уз Црнокосе, преко Косјерића и Букова, преко Ластре…

Поштанска кола (фото ПТТ музеј Београд)
Поштанска кола (фото ПТТ музеј Београд)

У фијакер је могло да стане четворо на два седишта и било је једно место поред кочијаша. Пртљаг се позади везивао на федере, увезан као бала. Његова тежина је давала је већу стабилност фијакеру и сигурнију вожњу. Фијакер је био савремене конструкције са кошем, који се могао раширити и скупити, и са точковима окованим гвоздеом шином. Иако избачени доласком воза, остали су сведоци масовније појаве аутомобила тридесетих година двадесетог века.

Прва српска поштанска кола: то су удобне покривене кочије са шест седишта и запрегом од три коња. Ова поштанска кола била су покривена увоштаним платном четвртастог облика, са бочним улазима на предње и задње седиште. На платну су били уцртани симболи поште: повијена ловачка краћа труба преко писма. Таква поштанска кола су саобраћала између свих среских места.

Златиборска дилижанса (фото Нада Џелебџијић)
Златиборска дилижанса (фото Нада Џелебџијић)

На Златибору ко жели може и дан данас да се провоза туристички дилижансом – поштанским колима, која су стигла директно са некадашњег Дивљег запада, која су набавили за златиборски ранч “Зова”.

“Ударничким радом језеро на Златибору”

Године 1946. Тито је обишао ратне сирочиће у дому у вили “Голија”. Тада му је приказан пројекат који га је изненадио, за који је рекао да мора бити што пре реализован, најбоље омладинском радном акцијом… Исте године радна акција изградње језера је започета.

Прочитај више »

Манастир Увац на Златибору

Често сам ишао горе у ту вукојебину, где је рађена реплика манастира, са екипама ТВ5, која је пратила радове, да би се дружио са Ником и разговарао са осталима о историји.

Прочитај више »