Najveća užička modna revija sedamdesetih

1608
Vruće pantalonice su se pojavile u Užicu kad i u Beogradu, nosila ih manekenka užičanka
Vruće pantalonice su se pojavile u Užicu kad i u Beogradu, nosila ih manekenka užičanka

Za mnoge sedamdesete su neko davno prošlo vreme, ali su sa većinu savremenika i mnoge od nas veliko zadovoljstvo da se setimo svoje mladalačke kreativnosti. A radoznala mladost ako oškrine vratai proviri u sedamdesete 20. veka, shvatiće kako je mladost umela da bude “buntovna” u miru i koliko današnjica nije u mogućnosti da iz sebe iznedri modu u kojoj nema tragova prošlosti.

Postoji dobar razlog zbog kojeg se sedamdesete i dalje smatraju najmodernijom dekadom svih vremena. Naravno mi užićki mladi smo pratili sve modne trendove, užički korzo je bio svako veče najveća modna revija. Bilo je tu svih modnih trendova od mode koje je donelo hipi vreme, vrućih pantalonica, koje su šokirale mnoge starije, duigih mantila, Od zvoncara do zvonastih rukava, vunenih kaputa i mini suknji, zimi bundi sa Krznenim čupavim delovima istaknutim oko vrata i na rukavima.

. Džejn Birkin i Serž -"Žetem", u tada najmodernijoj odeći
. Džejn Birkin i Serž -“Žetem”, u tada najmodernijoj odeći

Sedamdesete su “rodile” eklektičnu mešavinu stilskih uticaja, suknje su postale kraće, čizme duže, a lista ikona na kojoj su se nalazile čuvene Džejn Birkin i Džejn Šrimpton je na neki način uspela da sačuva i proširi neke od najvećih modnih momenata iz ove ere mladosti moje generacije. Izabrao sam nekoliko fotografija koje mogu da podsete i definišu oblikovanje modnih stilova tokom sedamdesetih godina koji i dan danas inspirišu mnoge, koje prilažem uz članak.

Dobre socijalno i ekonomske prilike iz šezdesetih nastavljaju da traju i 70-ih godina istekloga veka. Tada je Užičanima zdrav i normalan život postao nešto što se podrazumeva. To je donelo dosta novena, razmah slobodnog duha sa mnoštvom novih ideja još više ispoljio nego u prethodnoj deceniji. Kultura se zahuktala i značajno prodrla u sve segmente društva. Radeći u Diskoteci Omladinskog kluba bio sam svedok da se moda kao kulturološki fenomen u mnoštvu modnih stilova, koji su opstajali jedan pored drugog (hipi, rok, pank, disko) ne smetajući jedan drugom. Ustvari 70-ih godina bilo sve u modi, izbor odeće je bio tako veliki da nikoga nije sputavala da svojim stilom oblačenja iskaže svoju ličnost, svoju unutrašnju stvarnost i osećajnost. Mnoge muzičke, filmske i ostale svetske zvezde sun am svakodnevno pokazivale preko velikih i malih ekrana kako se maštovitost može iskazati odevanjem i kakve sve doživljaje odevanje proizvodi. Ako se prisetimo i po modi najpopularnijih ličnosti poput Bianke Džegera, Anđelike Hjuston, Dejvida Bovija, Travolte u filmu “Groznica subotnje večeri” grupe “Aba” pa I tada najpopularnijeg Zdravka Čolića sa svojom plesnom grupom “Lokice” postaje vidljivo sa koliko pažnje i draži moda osmišljavala tada naše živote. Ako bi tražili samo jednu reč koja bi stala iza svih modnig trendova sedamsesetih ta reč bi bila “Smelost”.

Džejn Šrimpton
Džejn Šrimpton

Stvara se potrošački mentalitet koji se podstiče sve većom upotrebom reklama kojima se direktno obraća potrošačima sa naznakom šta je u modi i šta se preporučuje u kupovini odevnih predmeta. Reklame su kreativne i sugestivne. Hipi izgled nastavlja da bude u modi početkom 70-ih sa pantalonama “boot-cut”, psihodeličnim bojama majica i tunika…da bi sredinom decenije polako prestaljali da budu u žiži interesovanja.

Slavica Štulić Piše: – “Godine1972. Diane Von Furstenberg kreira garderobu poznatu pod imenom “wrap-dress” ili na francuskom “cache-coeure”(“skriveno srce”) koja se može nositi u svim prilikima: haljina za kancelariju ali i večernje izlaske. Druga polovina 70-ih donosi radikalne promene u odevanju pod uticajem modnog kreatora Iv Sen Lorana. On će 1976.godine kreirati kolekciju pod imenom “bogati seljak” (“rich peasant”). U modu uvodi kao značajan odevni predmet pulover sa blago spuštenim ramenima, suknju “froufrous”… Koristi puno detalja kojima se obogaćuju odevni predmeti kao što je npr. ogrlica od cveća izrađenog od svile, vez, cvetni motivi na materijalima… Jedan mali butik u Londonu počeće da sa timom kreatora stiče veliku popularnost da bi polovinom 70-ih jedan od kreatora Vivienne Westwood počela da kreira modele za “Sex Pistolse”. Vivienne će i sopstvenim izgledom ostati upamćena kao ekstremno specifična pojava. Ona je jedna od prvih koja promoviše pank izgled zajedno sa svojim partnerom Malcom Mclarenom. Pank je suprotno od hipi pokreta anti-sistemski, pomalo nihilistički, sav u borbi i negiranju kanona, u muzici tekstovi pesama govore o realnim problemima društva kao što je npr. nezaposlenost, a i sama muzika ima svoj specifičan ritam i odabir instrumenata. Njihov izgled se ekstremno razlikuje i upečatljivo se primećije u društvu koje ima i sasvim drugačije modne trendove. Njihova pojavnost govori o njima samima na jasan i eksplicitan način (na majicma koje nose su mrlje od krvi, štampane šokantne poruke, ekseri se koriste poput nakita…). U ovoj decenij otvaraju se modne kuće za masovnu potrošnju: Kenzo, Thierry Mugler… a mnoge kuće za visoku modu se zatvaraju.”

Najmodernije bunde
Najmodernije bunde

Kada se izađe na užički korzo posle 1976. Primećuje se da se suknje i haljine počinju da se produžuju. Nosi se kratka suknja do polovine butina, ali nosi se i midi i maxi. Haljine su lepršave, različitih krojeva: dugačke sa velikim izrezom, kratke i provokativne, tu su i hipi i džipsi modeli. Košulje i bluze se umesto kragnama udešavaju kravatama ili mašnama. Moderne boje su pink, tirkiz, zelene nijanse, narandžasta, crvena, pozlaćena, boje pune svetlosti.

Pantalone su sve češće zastupljene u ženskom odevanju. Posebno se ističu zvonaste farmerice i pantalone, ali su se nosili i klasičniji modeli a da to ne bude posmatrano kao demode. Pod uticajem disko muzike muška odeća postaje ležernija, opuštenija. I dalje se na poslu, prijemima nose odela. Ponovo se nose odela iz tri dela: sako, prsluk, pantalone. Reveri su veliki, dugmad se presvači tkaninom. Pantalone se šire, blago su zvonaste. Od materijala se koristi vuna, pliš, prevrnuta koža. Nose se cipele sa platformom i visokom potpeticom. U slobodno vreme muškarci se oblače ležernije, a novina je uska i kratka jakna (do kukova). U modi su i velike naočare za sunce koje su slične modelima koje nose žene. Godine 1973. pojavljuje se muški parfem “Paco Raban”. Muški parfemi ističu muževnost i u sebi nose jačinu. Pored ovog parfema pomenuću Azzaro i taj koji sam tada odabrao Old Spice koji sam tada izabrao koristim I dan danas. Još jedna od novina ove decenije su i jednodelni kombinezoni sa rajsfešlusom koji u potpunosti prate telo a I farmerke u radničkom stilu s tregerima.

Hipi trend
Hipi trend
Farmerke zvoncare koje se vračaju u modu u 21. veku
Farmerke zvoncare koje se vračaju u modu u 21. veku

Da bih upotpunio ovaj članak o modi sedamdesetih pozvao sam nekoliko poznanica koje su u vreme sedamdesetih bile prve manekenke užičkog korzoa i na krju smo se usaglasili da se: – Nose različiti modeli cipela, čak i baletanke koje promovišu glumice Brižit Bardo i Odri Hepburn, žene koje su potpuno različite a što ukazuje da odeća i obuća koji ličnost unosi nošenjem čini isti odevni predmet različitim – specifičnim. Najčešće cipele su sa višom i nižom platformom koje izdužuju siluetu. Što se tiče frizura, nosile su se sve dužine kose i raznosvsne frizure. Devojke su sve više se obraća pažnja na negu lica i kozmetičke proizvode. Koristi se tečni puder svetlijih nijansi, braonkasti kreoni, veštačke trepavice (“paukovi”). Poneko bi crtao pege na licu… mnogi su se vratili tendencijama karakterističnim za 50-e godine. Ove decenije počinje da se ne nosi grudnjak. Nose se veće zaobljene naočare čime se ističu usne, ali i okrugle tzv. lenonke. Pojavljuju se i luksuzne – markirane naočare. Mladi počinju da nose majice sa aplikacijama, umesto cipela patike od platna, džins pantalone i džins jakne koje se pojavljuju krajem decenije. Nose se i indijske košulje. Osim dvodelnih – bikini kostima u modi je jednodelni kostim. Fara Fosit je popularizovala ovaj model kostima. Reklame sve više nameću izbor parfema kojih je sve više i koji se proizvode za masovnu potrošnju (pristupačne cene). Izdvojićemo pojavu zauvek poželjnih, privlačnih parfema: Šanel 19 i Diorela (K.Dior).

Zanimljivo je da je od početka upotrebe džins odeće 60-ih već sredinom 70-ih zabeležen porast proizvodnje i potrošnje za 300%.