Kako su nastale Brolove Ere?

1260
Deo velikog orkestra koji je sastavio Žarko Petrović nastupa u Sokolani, za "mikrofonom" mladi Korać
Deo velikog orkestra koji je sastavio Žarko Petrović nastupa u Sokolani, za “mikrofonom” mladi Korać

Godine 1959. u Užicu je stvoren novi veliki orkestar, na incijativu već poznatog kompozitora Žarka Petrovića. Miloš Broćić Brole posle studija u Sarajevu se te 1959. vratio u Užice kao nastavnik muzičkog, zaposlio u OŠ „Dušan Jerković“. Odmah je počeo da decu uči sviranju i pevanju, osnovao je orkestar i hor. Čim su videli da je pun elana, da voli da radi svoj posao, tadašnji užički funkcioneri pozvali su Žarka Petrovića, koji je pozvao Brola za člana velikog orkestra. Dobili su zadatak… Sekretar Sreskog komiteta, Srećko Nedeljković Žujo, pozvao je Brola i rekao mu da je on određen da “reaktivira igranke”. “Okupio je sve nadležne gradske strukture i na sastanku istakao da svaki eventualni eksces ili tuča moraju se suzbiti, jednostavno, igranki mora biti”. Brole je prihvatio i sve organizovao “na nivou” do 1961. godine. Napravio je ozbiljan orkestar i u njega uveo trubu.

"Ere" prva postava, s desna Milorad Iskrin – bubnjevi, Vlade Mršević vokal, Klarinetsta Sirča, Petar Jovanović gitara, Miloš Broćić harmonika
“Ere” prva postava, s desna Milorad Iskrin – bubnjevi, Vlade Mršević vokal, Klarinetsta Sirča, Petar Jovanović gitara, Miloš Broćić harmonika

U njemu uz Brola sviraju: Branislav Paniž Nos – saksofon, Petar Jovanović – gitara, Milutin Korać – gitara, Stevo Zarić – gitara, Milorad Iskrin ili Crni Stefanović – bubnjevi, Borko Zdravković – udaraljke, Srećko Nikolić – saksofon i klarinet, povremeno Bato Jezdić – truba. Sviraju tokom leta na svim mestima na kojima se u Užicu održavaju igranke, najčešće u Sokolani, sve do završetka Trga partizana 1961. god.

Kada je završen Trg, započinju igranke u Gradskoj kavani. Sastav koji je tada nastupio nazvan je “Vis Ere”. Nastao je od pomenutih užičkih muzičara: Miloš Broćić je svirao harmoniku, Milorad Iskrin-bubnjeve, Petar Jovanović gitaru, Vlade Mršević vokal, klarinet Sirča… Tada se pojavljuju i dva nova talenta: uz Bata Jezdića zapevala je s Erama neverovatno taletovana Radmila Burlić, ćerka čuvenog užičkog kafedžije Burlića. Radmila će nešto kasnije snimiti i prvu užiku singl ploču sa dve numere u duhu narodnog melosa.

Radmila Burlić u vreme kad je nastupala sa Erama
Radmila Burlić u vreme kad je nastupala sa Erama

Ere su jedan od najznačajniji orkestara u muzičkoj istoriji Užica. Prvi štampaju plakate. Do tada se sastavi retko imali ime, plakete su pisane rukom. Sa rečju Jazz (džez) se označavalo da sastav ne svira narodnu muziku. Repertoar Era je bio veoma raznovrstan, sa pevanjem, laganim i brzim ritmovima. Od džez standarda, koji je Brole aranžirao za ceo sastav, prilagdivši ih muzici za igru, kao istrumental, pa sve do aktuelnih probranih šlagera; kompozicija Arti Šoa, Beni Gudmana, italijanskih kancona, pesama iz repertoara Đorđa Marijanovića, Radmile Karaklajić, ostalih tada popularnih jugo-pevača. Uz pomoć “Era”, pop muzika stiže u Užice. Sviraju njen divlji pravac rokenrol, a najpre “stvari” Čabi Čekera. Brojni repertoar je redovno održavan novim kompozicijama, koje su se tek pojavile. U dane praznika i dočeka novih godina, svirali su blok starogradskih pesama i kola.