Воз “Ћира” је стигао 1912.

Воз са парном локомотивом, популарни Ћира
Воз са парном локомотивом, популарни Ћира

Ужице је од 1912. године било везано железницом ускога колосека, преко Чачка и Крагујевца са Сталаћем. Тада су путовања за Београд трајала дуго, морало се прелазити из једне композиције у другу, чекати сатима на везе. Поштанске пошиљке су касниле. Тек током прве деценије, после Првог светског рата, играђена је непосредна веза са Београдом преко Чачка, Горњег Милановца , Лајковца и Обреновца. Са друге стране, пруга ускога колосека тада је продужена од Ужица преко Шаргана до Вардишта. Тако је Ужице било повезано са Сарајевом и Дубровником.

Ћирин поштански вагон из 1914. год. (фото paluba.info)
Ћирин поштански вагон из 1914. год. (фото paluba.info)

Где год да је „Ћира“ укидан, мештани су га горко оплакали, а насеља која су губила пружну везу више никада нису имала исти живот. Уз пругу је цветала пољопривреда, јер су сељаци „Ћиром“ носили сир, млеко и друге производе у град. Златиборски сељаци некада су носили робу у Сарајево и увече се враћали кући, други су били окренути ка Београду. Свака железничка станица имала је липу, а под њом су увек, у исто време, стари људи долазили и палили луле. По проласку возова намештали су сатове, јер су могли да се ослоне на њихову тачност, и уопште, проласци возова обележавали су ритам живота.

Музеј железнице у Пожеги (фото Бранислав Млађеновић)
Музеј железнице у Пожеги (фото Бранислав Млађеновић)

Балови старога Ужица

Нећу претерати ако кажем да ни старо Ужице није заостајало иза Београда. Најпопуларнији ужички бал био је Светосавски Ужичке гимназије, 27. јануара. На том балу нису играли ученици. Ту се забављала ондашња ужичка елита.

Прочитај више »