
Ko je pravio tunele kojima je nekada purnjao voz Ćira, kojima danas piči turistički vozić “Obilić” do Staparske banje?
Železnička pruga Užice – Vardište projektovana je u Srbiji 1903, kao deo jadranske pruge na pravcu Prahovo – Kotor (Dubrovnik). Njena gradnja je odlagana sve do 1906, kada je u Bosni puštena u rad železnica Sarajevo – Vardište. Ubrzo potom, počele su pripreme za gradnju pruge Stalać – Čačak – Užice – Vardište. Ova pruga je građena po etapama, i prvi voz u Užice je stigao iz Stalaća 1912. Dalja gradnja prema bosanskoj granici je stala zbog Balkanskih i Prvog svetskog rata. U toku Prvog svetskog rata, po okupaciji Srbije krajem 1915, Austro-Ugarska je ubrzo organizovala gradnju pruge Vardište – Užice, kako bi dobila železničku vezu na širem prostoru Balkanskog poluostrva. Radovi su počeli početkom marta 1916, a glavna radna snaga su bili ruski i italijanski zarobljenici, koje vidite na ovoj zaista retkoj fotografiji.