Letovi jedrilica sa Dovarja na mesto Konjičkih takmičenja

392

Sa brda Dovarje iznad Užica, Pilot Kalčo je obavio prvi probni let jedrilicom naprvljenom u radionici Đorđa Popovića na Carini, spustivši se u ravnicu Krčagova (1935), baš na mesto gde su se povremeno održavale konjičke trke kluba “Knjaz Mihailo”. Kasnije je tu probano još jedrilica. Jedan od letova s Dovarja do u Krčagovo, tačnije trenutak kada je jedrilica sletela, zabeležio je užički hronolog sa fotoaparatom, Ilija Lazić. Predhodno je tu snimao trke. Obe fotografije je podmladio bojom Zoran Domanović.

Krčagovo, gde su se održavale konjičke trke (obojio Z. Domanović)
Krčagovo, gde su se održavale konjičke trke (obojio Z. Domanović)

U užičkoj gimnaziji osnovan je školske 1935/36. “podmladak Aero kluba”, čiji su vodeći članovi bili Boško Vidaković, Dragoslav Simić, Janko Vasilić, Rade Terzić (sin najslavnijeg užičkog boema Sime Terzića) i dr. Na početku rada nije se imalo, zato se rad društva u prvo vreme svodio na izlete, najviše u Kraljevo, gde su članovi imali priliku da upoznaju fabriku aviona i aerodrom. Dosta su čitali i diskutovali o člancima iz časopisa “Naša krila” i slično. Nešto kasnije, 1937. godine, osnovana je i jedriličarka grupa “Strela”, a za njenog stručnog rukovodioca je imenovan Ilija Kondić, turistički pilot. Kondić je rođen u Užicu 1918, pilot i jedriličar, bio je veliki zaljubljenik u vazduhoplovstvo i užička poznata ličnost. Učestvovao je u Aprilskom ratu 1941. U okolini Čačka, greškom naše protivavionske odbrane, srušen je njegov avion, tipa “Potez 25”. Od svojih sredstava članovi “Podmladaka” su izradili 23 makete aviona i jedrilica koje su mogle da lete. Napravljena je i jedna jedrilica (klizač “Cegling”), a od 30 članova društva organizovane su dve grupe u obuci letenja. U školskoj 1939/40 godini svaka od ovih grupa izvršila je 15 probnih letova u okviru pripreme za ispite, a 10 članova je bilo predviđeno da tokom ferija ode na Zlatibor u jedriličarku školu na usavršavanje. Zanimljivo je da se nijedan od članova, sa kojima sam u životu imao prilike da razgovaram, ne sećaju da ih je učio Ilija Kondić, već su govorili da je obuku vršio Mihajlo Grbić Kalčo.

Umesto konjičkih trka, ovaj put užička jedrilica (obojio Z. Domanović)
Umesto konjičkih trka, ovaj put užička jedrilica (obojio Z. Domanović)

Istovremeno, kada je Kalčo predložio Đoku Popoviću da izradi jedrilicu, predložio je i da osnuju Aero-klub “Zlatibor”. Tako zajedno sa Ilijom Kadićem, Mićom Pržuljovićem i drugima osnivaju aero klub. Vođa je bio Kalčo, a sekretar Božidar Bošković Kiš, knjigovođa Tkačnice. Štampa je zabeležila: “Jedrilicu najnovijeg tipa izradila je jedriličarka grupa “Zlatibor” u Užicu. Grupa broji 40 mladih i vrednih članova. Krštenje jedrilice obaviće se na proleće, a odmah će zatim početi vežbanje u letenju. Za tehničkog učitelja izabran je g. Mihajlo Grbić, rezerni avijatičarski potporučnik, pilot lovac i jeriličar. Jedrilica je izrađena u fabrici J. Šojta i Đ. Popovića u Užicu.”

Može se zaključiti da je gimnazijski Aero-klub bio usko povezan sa Aero-klubom “Zlatibor”. Ostalo je zabeleženo da su se u toj saradnji naročito isticali Savo Zaharić, Boško Vidaković, Zvonimir Dugonjić, Čedo Aleksić, Tatomir Ristović, Janko Vasilić…

U godišnjaku jugoslovenskog vazduhoplovstva 1936. kao što piše u “Politici” od 21. januara 1935. godine, na 14. strani u rubrici “Kroz našu zemlju”, nalazi se izveštaj o radu Oblasnog odbora Kraljevo (koji obuhvata i užički kraj), u kome se kaže: “U Užicu postoji jedriličarka grupa koja je prošle godine letela sa svojom školskom jedrilicom, a izrađena je i druga jedrilica tipa X-17, koja za naše mlado jedriličarstvo znači veliku dobit”. S tim u vezi postoji podatak da je Akademski Aero-klub nabavio od jedriličarke grupe Zlatibor jedrilicu tipa “Hitler 17”, koja je druga po redu izrađena njihova jedrilica. Ovo potvrđuje i jedna fotografija s Kraljeve vode, na čijem repu je napisano – “Zlatibor”. Zanimljivo je da se jednom prilikom 1938. godine, nastavnik Volf slupao sa “Hitlerom” prilikom probnog leta zbog greške u montaži, jer su jedrilice često iz raznih razloga sklapane i rasklapane.