О посебном УЕ мосту, и о две његове намене

1667
Срушена железничка станица у Беглуку
Срушена железничка станица у Беглуку

Ту у Омладинској улици налази се некадашњи железнички мост, данас јединствен својим изгледом на далеко. То је био први железнички мост преко Ђетиње од Железничке станице у Беглеку, који је премошћавао Ђетињу према Међају на прузи Ужице – Сарајево. Воз „ћира“ је саобраћао до 1974. године на траси пруге уског колосека. Железничка станица у Беглуку је саграђена и отворена 1912, када је Ужице стигао први воз. Била је то крајња станица на прузи уског колосека Сталаћ – Ужице. Током Другог светског рата је била веома оштећена, јер је током Ужичке републике била центар партизанске железнице на слободној територији. После рата срушена станица није враћена у првобитно стање, обновљено је и укровљено приземље.

Железнички мост у Омладинској улици 1936. године
Железнички мост у Омладинској улици 1936. године

Први железнички мост од железничке станице према Међају у близини Дома Црвеног Крста је монтиран 1924. године. То је једноставна гвоздена конструкција тежине близу 96 тона. Лежи у паду од 14% и до трећине своје дужине у кривини са полупречником од 120 м. Главни носачи су у облику полупарабола, са висином система 4,6 – 6,0 м, подељени су у 10 поља дужине 4.29 м. Распон моста 43,9 м, а ширине 4,6 м, а конструкциона висина (одстојање доње ивице доњег појаса од горње ивице прага) 0,83 м. Приликом повлачења Немаца 1944. године, када су дигли у ваздух све ужичке камене и бетонске мостове и овај мост као и железнички мост у Турици је миниран… Преломљен у Ђетињу… У рекорном року је поправљен да би се пруга према Босни после ослобођења што пре пустила у саобраћај.

Железнички мост после повлачења окупатора 1944. год.
Железнички мост после повлачења окупатора 1944. год.

Једно време је на мосту била ћирина локомотива са једним теретним вагоном као музејска поставка и атракција. Када је у некадашњој згради станице у Беглуку уз канцеларију ЈП „Железница Србије“ отворен ресторан „Ћира“ и Железнички музеј и та парна локомотива серије 85 са вагоном су пресељени поред некадашње станице као музејски експонат и заштитни знак кафане.

Ћира на Мосту, Маја на њему
Ћира на Мосту, Маја на њему

Године 1994, према пројекту арх. Слободана Јевђеновића, стари железнички мост је преуређен у пешачки мост са монтажним трговинско угоститељским објектима. Такав мост не постоји нигде више у Србији и даље, и зато је његова данашња намена јединствена на ширем подручју. Већина Ужичана са којима сам разговарао ту идеју локала на прерађеном железничком мосту сматра за лошу, нарочито због окупљања пијанаца и хулигана током касних ноћних сати викендима, буке и честих тучњава.

Железнички мост, поглед из јавне гараже, фото Марија Николић
Железнички мост, поглед из јавне гараже, фото Марија Николић
Железнички мост са локалима са јужне стране, фото Ужице огласна табла
Железнички мост са локалима са јужне стране, фото Ужице огласна табла