Razvoj saobraćaja, benzinske pumpe

1626
Razvoj saobraćaja, benziske pumpe, užički taksista Milan Puškar u Beogradu (foto "Politika")
Užički taksista Milan Puškar u Beogradu (foto “Politika”)

Na fotografiji iz arhive “Politike” je užički taksista Milan Puškar. Odvezao je tada predsednika opštine Dišu Vučićevića do Beograda po mišljenje. U povratku je rešio da sipa benzin na Šelovoj pumpi kod “Skupštine”, koju je kontrolisala vojska, jer su na njoj točili besplatan benzin povlašćeni. Sličnu benzinsku pumpu Mobiloil, najpoznatiju užičku benzinsku pumpu, tačno ispred sadašnjeg ulaza u Skupštinu opštine, držao je Rakić. Većinu ovakvih pumpi i kioska, gde se prodavao duvan, u Srbiji su s dozvolom države držali zaslužni siromašni ratni vojni invalidi.

Da se podsetimo, 1920. godine na obnovljenoj pruzi Užice — Stalać počeše da saobraćaju po tri voza dnevno. Počeše da idu većom brzinom od 20 kilometara na sat, za razliku od prosečne dotadašnje brzine od 12,5 kilometara na sat. Počeše da prave prugu prema Bosni od oktobra 1921. godine do janura 1925. Napraviše 60 kilometara puge Užice – Vardište, usput gradeći stanice i ostale pružne objekte.

Ali, kako se pojavi prva benziska pumpa, pojaviše se i prvi baš užički automobili, a zatim veoma brzo i putevi prilagođeni njima. 21. oktobra 1924. godine komisija Ministarstva građevina pregledala je put Užice – Kraljeve vode, tako da užički vlasnici automobila, sa porodicama i prijateljima, makadamskim putem odlaze na Zlatibor, da bi uživali u prirodi i svežem vazduhu. Užice poče brzo da menja izgled. Prvi automobili sa njima prvi prevoznici, mnoštvo gvožđara, kolonjalnih radnji, bakalnica, piljarnica, knjižara, apoteka, foto ateljea, štamparija, hotela. Preko puta Hotela “Pariz” pojavila se prva benzinska pumpa na ručni pogon, koju izgradi do tada nepoznata firma “Mobiloil”. Kada se govori o automobilima i šoferima, ne mogu se zaobići ni benzinske pumpe.