Kako je započeo karijeru užički, a svetski, vrhunski foto reporter „Cvekla“?

576

„Ja sam svedok, taj koji slika i potpisuje sliku. Nema tu neke velike filozofije, uloga slike je da ispriča priču.“ Miloš Cvetković Cvekla, foto reporter.

Miloš Cvetković Cvekla 1994.
Miloš Cvetković Cvekla 1994.

Miloš Cvetković, kao i svi posebni Užičani, od sugrađana je dobio nadimak i tako je postao „Cvekla“. Rođen je u Užicu 1950. godine, gde je završio osnovnu i srednju tehničku školu. Fotografijom je počeeo da se bavi u srednjoj školi. Cvekla je rođeni perfekcionista, Imao je 26 godina kada se uverio da ume da fotografiše. Slikao je udes na auto trkama i poslao fotografije u u tada popularni moto list „Auto“. Iz redakcije lista mu odgovore. Da mu tada nisu odgovorili, Cvekla se najverovatnije ne bi ni bavio fotografijom. Zatim je slikao trku u Kraljevu, udes se dogodio baš ispred njega, fotografije su obavljene u „Autu“, a mnogi listovi su ih preuzeli, pa se tako čulo za Miloša Cvetkovića. Tada je većina Užičana i saznala da se Cvekla bavi fotografijom. Profesionalnu karijeru je započeo u listu „Borba“, kao profesionalni novinar, fotoreporter 1990 godine. Od 1995. je u „Večernjim novostima“ prvo radio srednju stranu, a zatim i naslovnu. Rekao je:
„Pa ti zatim skoči apetit, pa hoćeš da objaviš u Startu, i onda to tako ide polako. Posle hoćeš da objaviš u nekim inostranim novinama i to je najnormalnije i kad sve to uradiš, onda si fotoreporter.“

Cvekla živi u blizini moje zgrade, stotinak metara od keja Đetinje, tu na „Lipi“, u jednoj od nalepših starih užičkih zgrada, pored poznatog Bloka C. Inače, na „Lipi“ od Cvekline zgrade na „Glavnoj“ do Muzeja je užičko fotografsko stecište. Tu su radnje najboljih užikih fotografa Papićev „Foto Holivud“, Prešeova „Foto zvezda“, Foto radnja Baje Vujovića, ima ih još, ali nabrojam one sa velikom tradicijom ovoga u Užicu veoma značajnog zanata. Sa Cveklom ovaj deo Užica je zaista fotografski, posebna priča.

Cvekla je par godina stariji od mene, upoznao sam ga davno, na užičkom korzou, razgovarali smo o fotografiji, kupovao je skupe knjige o fotografiji, učio i analizirao fotografije, pratio je šta se radi u svetu fotografije. Počeo je sa fotoaparatom „Praktika“, kasnije je kupio „Nikona“. Nikona se ni dan danas nije odrekao.

Njegovo ime se sredinom devedesetih godina 20. veka vezivalo za ratnu fotografiju, iako je on dobio i Tanjugovu nagradu, nagrade od listova „AS“-a, tri puta i od „Borbe“, tri puta godišnju nagradu „Večernjih novosti“, JU PRESS FOTO 2000 za kolekciju od 4 fotografije pod imenom „Tuga“, na kojima je prikazan prizor sahrane vojnika iz sela Ljutice kod Požege. I u onoj Jugoslaviji kad nije bilo rata, dobijao je najznačajnije nagrade. Epitet ratnog fotoreportera je dobio slikajući rat u Bosni i Hrvatskoj. Iako je devedestih radio za „Borbu“, svoje fotografije nudio i svetskom tržištu i uspevao da ih proda najznačajnijim listovima i časopisima. Za fotografisanje ratnih događanja Cvekla je naglasio:

Miloš Cvetović Cvekla u vreme protesta 1.01.2019. godine (foto N. Papić)
Miloš Cvetović Cvekla u vreme protesta 1.01.2019. godine (foto N. Papić)

– „Kad su borbe velike nema ni prave slike. Ne možeš da napraviš dobru sliku ako geleri i granate lete oko tebe, moraš da se sakriješ i tu nema kao na filmu. Na filmu je lako gledati, jer niko ne gine. Ljudi iz, na primer iz CNN-a, koji jure sa kamerama snimajući direktnu borbu, to su uglavnom naši ljudi. Dosta naših snimatelja i foto-reportera radi za strane agencije. I gde je sad razlika? Oni za svoj odlazak na teren imaju sve obezbeđeno, i odlično osiguranje, i kola i sve materijalne troškove. Našim reporterima daju dnevnicu, a o osiguranju nema ni govora. Dnevnice su sada oko 15 dinara (u vreme Avramovičevih dinara), a ti za te pare ne možeš ni da jedeš, i zašto bi stavljao glavu u torbu. U tom lancu sve karike moraju da štimaju i to je razlika između zapada i nas. Ti sad pitaš ljude da li su za promene (1994. godina), ali kakve? Da rade kao pre 10 godina, a da imaju plate kao u Nemačkoj. To nikada neće biti…“

Miloš Cvetković spada u najistaknutije fotoreportere, veoma je poznat po svojim fotomontažama i fotografijama ratnih sukoba na prostorima bivše Jugoslavije. Pored domaćih listova njegove fotografije su objavljivali i na stranicama najpoznatijih svetskih listova: „Tajmsa“, „Pari Malć“, „Intipendenta“, „Observera“ , „Dejli Telegrafa“ , „Gardijana“, „Vašington posta“, na stranicama magazina Tajm, „Špigla, „Šterna“, „Njusvika“ itd. Radio je i za agencije Rojter i EPA. U toku 2004 imao je samostalnu izložbu „Dokumenti 91-96“. Učestvovao je i na više kolektivnih izložbi…

Od devedesetih godina prošlog veka bilo koji značajan događaj u Užicu ne može se zamisliti bez prisustva sada proslavljenog užičkog fotoreportera Miloša Cvetkovića, našega Cvekle, pa i sa sinoćnjih protesta (1.1.2019.), na kojima je načuvenijeg užičkog fotoreportera fotografisao poznati užički fotograf Nedeljko Papić.